Möt Fredrik Billmark – miljögeneral utan rädsla för höga höjder

Focus Neon har en lång tradition av skylttillverkning och har hjälpt kunder med synlighet och visuell kommunikation sedan 1965. Den samlade kunskapen och engagemanget personifieras när jag pratar med Fredrik Billmark, som varit i skyltbranschen i 20 år, varav tio år på den världsledande skylttillverkaren Maas & Roos AG i Tyskland och de senaste tio åren på Focus Neon i Stockholm.

Fredrik – hur hamnade du i skyltbranschen?

Av en slump faktiskt – jag pluggade i München och ville stanna kvar efter studierna för att lära mig mer tyska. Hittade en jobbannons på skolan, sökte jobbet och på den vägen är det. 20 år senare är jag kvar och förmodligen blir det 20 år till i branschen. Minst!

Vad har hänt de under de här första 20 åren?

Under tiden på Maas & Roos hade jag flera roller, men i huvudsak arbetade jag mot Skandinavien och Focus Neon var min största kund. Mycket av arbetet bestod av att ta fram underlag till offerter och utveckla tekniska lösningar för olika skyltprojekt. När jag började på Maas & Roos såg branschen helt annorlunda ut och den tekniska utvecklingen har gått snabbt framåt. I mitten av 90-talet tillverkades de flesta skyltar fortfarande med belysningskällor i neon eller lysrör. Bokstavsprofilerna tillverkades i 15-20 cm djup plåt och vi hade egen glasblåsning för tillverkning av neonrör. Idag har tekniken skapat helt nya möjligheter och införandet av LED-teknik gör att skyltarna kan göras betydligt tunnare och elegantare. Dessutom sparar LED otroligt mycket energi jämfört med neon och traditionella lysrör.

Ett roligt minne från den tiden var att jag var med och levererade den första LED-skylten till Focus Neon i Skandinavien. Ericsson gjorde en beställning på skyltar med vitlysande dioder till kontor i Sverige och Danmark. Dessa skyltar lade grunden till vår premiumteknik, LPFLEX, som främst används i känsliga stads- och inomhusmiljöer där kvalitet och jämnt ljus är oerhört betydelsefullt.

Varför lämnade du Tyskland?

Runt 2006 fick jag hemlängtan och Focus Neon ville dra nytta av min erfarenhet och kunskap, så då flyttade jag hem till Stockholm igen. Jag har sedan dess bland annat ansvarat för produktion, inköp och montageplanering, men nu axlar jag en roll som mer liknar den jag hade i Tyskland. Jag hjälper våra säljare med beräkningsunderlag, komplexa offerter och flyttar mig således närmare våra slutkunder.

Du har varit med om många roliga projekt – kan du nämna några extra roliga uppdrag?

Absolut, omväxlingen och alla varierande kundprojekt är det bästa med mitt jobb. Projekt där innovation och nytänkande skapar nöjda kunder och bra affärer är extra roliga att få vara med om. Ett drömprojekt som jag redan genomfört var renoveringen av NK-klockan i Stockholm. Det är ett klassiskt landmärke i Stockholm, där vi bytte ut alla gamla neonrör och ersatte dem med LED-teknik. Inga ritningar fanns, utan vi fick jobba mycket på känsla och resultatet blev fantastiskt bra.

neonskylt NK-klockan LED

Det mest omfattande projektet jag drivit var omprofileringen av SpareBank1 i Norge. Jag flyttade till Oslo i sex månader under 2008 bara för att kunna projektleda arbetet. Vi profilerade över 450 banker över hela Norge, från Stavanger till Hammerfest. Det var en svettig tid, men ett mycket roligt projekt.

Eftersom jag ofta blir involverad i projekt med takskyltar och fasadskyltar på hög höjd, får jag även chansen att se många städer från ovan. Ett riktigt höjdarjobb gjorde vi när DN fyllde 150 år. Då hjälpte vi till att sätta upp en jubileumsskylt högst upp på DN-skrapan i form av en pratbubbla med texten ”150 år”. Bubblan kopplades med texten ”Dagens Nyheter” och syntes endast med DN och inte med Expressen. Ett roligt jobb var det, men inget för höjdrädda!

DN 150 år Focus Neon

Som miljögeneral för Focus Neon AB driver du företagets miljöarbete – varför är det viktigt?

Hållbarhet är ett av Focus Neons kärnvärden och att arbeta för minsta möjliga miljöpåverkan är viktigt ur ett långsiktigt perspektiv. Focus miljödiplomerade verksamheten redan 2005 och har fått förnyat miljödiplom varje år sedan dess.

Vårt miljöarbete gäller både i hur vi arbetar med våra interna rutiner och i vilka produkter vi levererar. Produkter förses med LED-teknik och vi jobbar kontinuerligt med våra leverantörer för att utveckla ännu mer energibesparande lösningar. Med många leveranser över hela Norden är effektiva transporter en kritisk faktor. Därför samordnar vi våra transporter veckovis från fabrikerna till våra filialer i Norden och på så sätt minskar vi både utsläpp och kostnader. Vi byter också successivt ut våra fordon mot sk supermiljöbilar och under 2017 räknar vi med att mer än 50% av fordonsparken är elbilar eller laddhybrider. Men aktivt miljöarbete betyder att vi tittar på hela verksamheten och just nu ser vi över om vi kan ersätta lysrör på kontoret med LED-teknik. Även mindre detaljer kan göra stor skillnad.

Till sist: Har du någon favoritplats för ”signspotting” som du vill dela med dig av?

Då får det bli två platser. Den extremt vräkiga och skyltnördiga Fremont Street i Las Vegas är grymt imponerande. Själva innertaket består av en världens hittills största LED-display och visar fantastiska shower med både ljus och ljud. Klart värt ett besök även för den icke-skyltintresserade.

fremont_street_experience
Signspotting tips #1: Fremont Street i Las Vegas. Foto: www.lasvegas.se

Den andra är kanske inte lika flashig, men den är lokal och lite mer realistisk för oss i branschen 2017 – Mall of Scandinavia. Här kan du hitta mängder av innovativa skyltlösningar på liten yta – både utomhus och inomhus samt även beskåda Europas hittills största LED-display.

fasadskyltning mall of scandinaviaMall of Scandinavia Monumentskylt 1 Focus LEDMall of Scandinavia Profilskylt invändig Focus
Signspotting tips #2: Mall of Scandinavia, Stockholm (Se fler bilder i vårt galleri.)

Vid pennan,

Lars Lindberg
Marknadschef Focus Neon

Foto på Fredrik Billmark: Sanna Nilsson