Mio valde Focus för exteriör skyltning

Möbelkedjan Mio fortsätter sin expansion på den svenska marknaden och öppnar under 2016 fem nya butiker runt om i landet. Focus Neon är stolta över att få vara en del av utvecklingen och få förtroende att leverera exteriör skyltning till Mio, bland annat till den nyöppnade butiken i Kungsbacka utanför Göteborg.

Mio-kedjans senaste tillskott ligger i handelsplatsen Borgås, strax norr om Kungsbacka. Handelsplatsen är stadigt växande och Mio-butiken inryms i ett nybyggt handelshus som delas med bland annat Rusta och gymkedjan Nordic Wellness.

Som vanligt på stora handelsplatser är synligheten på avstånd viktig för en butik. Utmaningen ligger i att ge kunderna ett riktmärke som omedelbart placerar butiken i fokus och hjälper dem att hitta rätt. Här spelar också byggnadens fasad och utformning en viktig roll och det gäller att hitta en exteriör skyltning som får maximal synlighet och återspeglar varumärket på bästa sätt. Mio-butiken har en stor inglasad entré och man eftersökte en elegant lösning som lyfter butiken och ger ett modernt uttryck.

mio exteriör skyltning focus neon

Exteriör skyltning med genombruten logotyp

Focus Neon tog fram ett exteriört skyltkoncept för hela butiken i Kungsbacka. Konceptet innefattar olika fasadskyltar, entréskyltar och enklare skyltar som hjälper kunderna att hitta till varuutlämning mm. De nya skyltarna speglar varumärkets profilering i alla andra sammanhang som hemsida, reklam och hänvisningsskyltar inne i butikerna.

Ovanför entrén valde Focus att montera två skyltar direkt på glaspartiet. En genombruten logotyp direkt på fasaden är arkitektoniskt bättre för hela fastigheten och släpper dessutom in ljus i lokalen dagtid då inte hela fönstret är täckt. Det ger ett elegant uttryck och återspeglar butikens image på ett harmoniskt sätt. Logotypens sidor är svartlackerade för att förstärka synligheten dagtid, den vita fronten ger en glasklar natteffekt.

mio exteriör skyltning focus neon

De båda skyltarna ovanför entrén bygger på den design och teknik som vi kallar Contrasta LED. Tekniken tecknar logotypens kontur och ljuskällan placeras i profilen. Skyltprofilen ger en knivskarp dag- och natteffekt, då konturen upplevs vit under dagen och lyser vitt framåt under dygnets mörka timmar. LED-belysningen är från GE, som är en världens största tillverkare av lysdiodsystem. De vitlysande dioderna ger ett skarpt, klart och jämnt ljus ända ut till bokstavskanten.

Från Mios sida är man mycket nöjda med resultatet och butikens nya profil. Butikens ägare Daniel Tiberg blickar redan framåt:

– Focus har verkligen hjälpt oss att ge vår nya butik ett modernt ansikte utåt. Vi är jättenöjda med resultatet och ser fram emot ett fortsatt samarbete med fler butiker och nya skyltar.

Med mer än 50 års erfarenhet i bagaget är Focus Skandinaviens största leverantör av exteriör skyltning inom retail. Om du vill läsa mer om vårt samarbete med Mio kan du ladda ned hela caset med Mio i PDF-format.