Sanna Nilsson Focus

Medarbetare i Focus – möt Sanna Nilsson, skyltdesigner

Focus har mer än 50 års erfarenhet av innovativ skyltdesign och vi hjälper våra kunders varumärken att komma till liv genom att hitta rätt skylt till rätt plats. På Focus arbetar några av Sveriges främsta skyltdesigners, vilka många gånger prisats för sin innovativa design, bland annat genom att vinna Stockholm Stads skyltpris inte mindre än sju gånger sedan 1998.

Idag pratar vi med vår senaste stjärna i gruppen, Sanna Nilsson, som nu varit på Focus i ca ett års tid.

Sanna har en bakgrund som frilansfotograf och har tidigare arbetat bland annat som fotolärare på gymnasiet. Hon brinner för grafisk formgivning, fascineras av att arbeta med äkta material och hämtar gärna sin inspiration från naturen.

Sanna – berätta om hur du hamnade på Focus och vad du gör idag

Efter att ha arbetat som frilansfotograf en tid ville jag bredda mig inom grafisk design och därför gick jag en YH-utbildning som heter Expo-, skylt- och storbildsproducent på Xenter. Där fick jag lära mig allt om originalframställning, produktionsmetoder, text- och bildbehandling, trycktekniker mm. Efter utbildningen blev jag handplockad direkt till Focus ateljé och jag känner att utbildningen gett goda kunskaper som jag har stor nytta av i mitt dagliga arbete.

”Det är roligt att arbeta med något som gör avtryck i den urbana miljön”

Idag arbetar jag dagligen med att förvandla platta logotyper till att bli levande skyltar anpassade efter den miljö de ska placeras i. För att resultatet ska bli så bra som möjligt, skall en skylt alltid vara i harmoni med den omgivande miljön och därför blir det mycket arbete med olika typer av fotomontage. Mina montage ligger bland annat till grund för bygglovshandlingar, men jag gör även måttritningar för skyltproduktion och design av logotyper om det behövs. Just nu arbetar jag t ex med ett lokalt centrum i Stockholmsområdet, där fastighetsägaren vill ha ett enhetligt skyltprogram. Många mindre handlare saknar logotyp för sin verksamhet och då blir det min uppgift att rita nya logotyper, vilket är både utmanande och roligt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Jag tycker det är roligt att arbeta med något som gör avtryck i den urbana miljön och i min roll ställs jag ständigt för kreativa utmaningar. Vi lever verkligen efter devisen innovativ skyltdesign och det finns en stor öppenhet inom organisationen för nya lösningar. Vi strävar efter att leda utvecklingen inom vår bransch och följa med trender och hämtar inspiration från olika miljöer. Mitt team har en enorm erfarenhet av skyltdesign och jag lär mig något nytt nästan varje dag.

Idag är trenden att arbeta med ”äkta” material även i skyltar. Man kan lätt tro att vi bara arbetar med plåt och akryl, men faktum är att vi även jobbar med en rad andra material som t ex trä, mässing och till och med betong.  Ett favoritmaterial som jag skulle vilja jobba mer med är cortenplåt, som är ett trögrostande stål och ger ett kraftigt och robust intryck.

cortenplåt detalj coronaeffektGarnisonen skylt betongGröna Systrar cortenplåt focus

Kan du nämna något projekt som du tycker var speciellt roligt att genomföra?

Jag har jobbat i många roliga projekt och udda logotyper är alltid roligt att jobba med. Ett annat exempel är när något av mer ordinär karaktär blir oväntat spännande – jag arbetar t ex med en pizzeria där ägaren vill utvidga sin verksamhet och bygga upp en hel kedja av pizzerior. Att göra en skylt till en pizzeria låter kanske inte så spännande, men när hela fasaden på pizzerian skall bli till en skylt blir det en helt annan sak som verkligen kittlar min kreativa sida.

Till sist: har du något drömprojekt?  

Jag skulle gärna arbeta mer tillsammans med konstnärer och använda våra tekniker i olika former av konstverk i urbana miljöer. Myntet som vi gjort tillsammans med Swedbank utanför deras nya huvudkontor i Sundbyberg tycker jag är ett lysande exempel på när en skylt blir så mycket mer än bara en ”bara” en skylt.

Skyltdesign Swedbank